درست است که می گویند: تن آدمی شریف است به جان آدمیت، اما امروزه پوشیدن لباس زیبا و مناسب هم، چیزی نیست که بشود به سادگی از آن دست کشید! کمتر کسی می داند چه زحمتی پشت تولید همین لباس زیبا است، که از چشم ها پنهان می ماند.

کمتر کسی می داند تا پشم به نخ تبدیل شود و تار و پود پارچه شکل و شمایل یک لباس زیبا به خود بگیرند، چه سرنوشتی را طی می کنند. در سلسله مقالات پیش رو به داستان صفر تا صد تولید لباس پرداختیم تا به تمامی سوالات و دغدغه های شما پاسخی شفاف دهیم.

برای اینکه دید بهتری نسبت به حجم کلی این بازار در جهان، ایران و همچنین بازار لباس اسلامی داشته باشید و نیز نیاز شما به تحقیق در مورد تولید لباس با تمام جزئیات را برآورده کرده باشیم، آماری را راجع به هر سه مورد ذکر می کنیم تا توانایی برنامه ریزی دقیقتر، عمیقتر و بلند مدت‌تری را در این حوزه داشته باشید.

برای تولید لباس به چه چیزهایی نیاز داریم؟

  1. سرمایه
  2. مکان
  3. ماشین آلات
  4. مجوز
  5. انتخاب نام برند
  6. خرید پارچه و خرج کار
  7. استخدام نیروی کار
  8. و در نهایت بازاریابی و فروش

مراحل تولید لباس

در ابتدای امر به صورت تیتر وار و خیلی خلاصه مراحل تولید لباس را بر می شمریم و در ادامه به مسائل اساسی‌تری خواهیم پرداخت که دید شما را نسبت به این صنعت عظیم باز خواهد کرد.

  1. طراحی لباس (توسط طراح)
  2. کشیدن الگو
  3. برش
  4. دوخت نمونه

در صورتی که نمونه با طرح تطابق داشت و نتیجه نهایی رضایت بخش بود برای تولید انبوه اقدام می شود (مراحل 5 به بعد)، و در صورتی که نمونه معیوب بود، مراحل از نو تکرار خواهند شد. مثلا اگر الگو ایراد داشت، بار دیگر الگو رسم خواهد شد، و اگر کار طراح ایراد داشت، می بایست طرح دقیق‌تری رسم شود.

  1. برش انبوه
  2. دوخت
  3. اتو
  4. بسته بندی
  5. و در نهایت فروش

حجم بازار لباس در جهان

در سال 2017، بازار جهانی پوشاک حدود 1.39 تریلیون دلار آمریکا (هزار و سی و نه میلیارد دلار) ارزش گذاری شده بود و پیش بینی می شد که تا سال 2020 تقریبا 1.65 تریلیون دلار (هزار و شصت و پنج میلیارد دلار) تولید کند1google.com (گردش مالی داشته باشد).

جدول زیر حجم بازار از سال 2011 تا 2020 را به شما نمایش می دهد؛ متوسط رشد این بازار 5.44% است و همانطور که ملاحظه می کنید این حجم به صورت ثابت در این سالها ادامه پیدا کرده است2https://www.statista.com/statistics/551775/size-of-the-global-apparel-and-footwear-market/.

حجم بازار لباس در ایران

بازار 84 میلیونی ایران، علی رغم تحریم های سخت و نفس گیر، بازاری است بسیار بزرگ و جذاب، چه برای تولید کنندگان و تجار داخل کشور و چه برای تولید کنندگان و تجار خارجی.

انتظار می رود تولید پوشاک در ایران در سال 2020 – 2021 به 6.95 میلیارد دلار برسد. نا گفته نماند که تولید پوشاک در داخل کشور، کفاف نیازها را نمی دهد.

انتظار می رود در سال 2020 – 2021 مصرف پوشاک در ایران به 16.41 میلیارد دلار آمریکا برسد؛ کسری بین تولید و مصرف لباس بسیار بالاست و به همین دلیل واردات (قاچاق) ادامه دارد3https://www.fibre2fashion.com/industry-article/8421/iran-set-to-boost-apparel-production.

با یک حساب سر انگشتی می توانیم متوجه بزرگی بازار شویم، ما با یک بازار 400.000.000.000.000 تومانی مواجهیم. تولید لباس در کشورمان جای کار بسیار دارد و اشباع نا پذیر است.

حجم بازار لباس اسلامی

حجم بازار لباس اسلامی در سال 2017، 59.7 میلیارد دلار آمریکا برآورد می شده است4google.com. پیش بینی می شود از سال 2020 الی 2027 حجم این بازار به 97.99 میلیار دلار برسد5https://www.databridgemarketresearch.com/reports/global-islamic-clothing-market.

بزرگترین تولید کنندگان لباس اسلامی عبارت اند از6https://www.ktvn.com/story/44592136/islamic-clothing-market-size-in-2021-top-manufacturers-including-chanel-zara-sunnah-style-with-top-countries-data-and-forecast-to-2026-101-pages:

  • زارا zara
  • Sunnah style
  • Hayaa clothing
  • الحنّه alhannah
  • Mybatua
  • شَنِل chanel
  • دولچه وگابانا dolceandgabbana
  • تامی هایلفیگر tommy Hilfiger
  • زارا zara
  • Net-a-porter
  • Oscar de la renta
  • Annah hariri

برترین کشورها در تولید و صادرات لباس7https://newyorkspaces.com/top-garment-manufacturing-countries-in-world-2021/:

  1. china flag چین

از سال 1993 چین بزرگترین تولید کننده و صادر کننده در جهان است. این کشور 52.2% از نیاز جهانی پوشاک را تامین می کند و 118.5 میلیارد دلار گردش مالی از صادرات پوشاک دارد.

چه عواملی چین را به صادر کننده برتر سوق داده است؟
  • تولید ارزان
  • ماشین آلات مدرن با تکنولوژی بالا
  • ساختار صنعتی
  1. germany flag آلمان

این کشور گردش مالی 40 میلیار دلاری از صادرات پوشاک دارد. در گذشته استراتژی آلمان بر این امر استوار بود: تولید بیشتر به همراه ثابت نگه داشتن قیمت؛ اما در حال حاضر تمرکز آنها بر تولید محصول با کیفی‌تر است.

  1. bangladesh flag بنگلادش

تا چندی پیش رتبه این کشور 2 بود و از سال 2018 یک رتبه افت داشت. از مزایای این کشور هزینه بسیار کم نیروی کار و تعداد زیاد آنهاست (بیست میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند).

  1. vietnam flag ویتنام

گردش مالی صادرات پوشاک این کشور 38 میلیارد دلار است.

  1. india flag هند

گردش مالی صادرات پوشاک هند 37.11 میلیارد دلار است.

  1. italy flag ایتالیا

تنوع در تولید پوشاک، از جمله شاخصه های صنعت پوشاک این کشور است، آنها انواع پارچه ها را تولید می کنند، از جمله: پنبه، کتان، ابریشم، پشم و …. .

گردش مالی صادرات پوشاک ایتالیا در این حوزه در حدود 36.5 میلیارد دلار است.

  1. turkey flag ترکیه

صادرات پوشاک ترکیه 29 میلیارد دلار است.

  1. usa flag ایالت متحده آمریکا

به دلیل اجرت بالای نیروی کار، هزینه تمام شده لباس های این کشور بسیار بالاست.

  1. hong kong flag هنگ کنگ

تا سال 1993 هنگ کنگ جزو برترین ها بود، تا اینکه هم اکنون در رتبه نهم قرار دارد.

  1. spain flag اسپانیا

حجم صادرات پوشاک اسپانیا 20 میلیارد دلار است.

تکلیف خودتان را مشخص کنید، زنانه، مردانه یا بچه گانه؟

برای راه اندازی تولیدی لباس، می بایست در یکی از شاخه های اصلی فعالیت کنید؛ زنانه، مردانه و یا بچه گانه.

چرا؟

چرا نمی بایست در تمامی این سه شاخه فعال باشم؟

چه اشکالی دارد همه چیز را یکجا داشته باشم؟

در بحث تولید، طمع یکی از عوامل قطعی شکست است؛ هیچ تولید کننده ای توانایی تولید سه دسته بندی را به صورت هم زمان ندارد، مگر:

  1. تجربه کافی داشته باشد
  2. مدیران لایق را به کار گمارد
  3. سرمایه کافی داشته باشد
  4. بازار را خوب بشناسد
  5. سیستم فروش قوی را در اختیار داشته باشد

 

برای خواندن ما بقی مطلب عجله نکنید، لطفا 5 مورد فوق را دوباره مرور کنید و در ذهن خود تحلیل کنید.

 

در زیر، به زیر شاخه های هر یک از دسته بندی ها و وسعت محصولاتش اشاره می کنیم.

  • تولید لباس زنانه

  1. تاپ و تیشرت
  2. بلوز (پیراهن، شومیز، تونیک و سارافون)
  3. مانتو، پانچو
  4. شلوار
  5. سرهمی
  6. لگ
  7. دامن
  8. کت، جلیقه
  9. سویشرت، هودی
  10. پلیور، ژاکت
  11. کاپشن، بارانی، پالتو
  12. لباس زیر
  13. لباس راحتی و خواب
  14. جوراب، جوراب شلواری
  15. چادر
  • تولید لباس مردانه

  1. تیشرت و پولوشرت
  2. پیراهن
  3. کت و شلوار
  4. شلوار و شلوارک
  5. پلیور و ژاکت
  6. کاپشن، پالتو و جلیقه زمستانی
  7. سویشرت و هودی
  8. لباس زیر
  9. لباس راحتی
  10. جوراب
  • تولید لباس بچه گانه

  • پسرانه

  1. پیراهن و تیشرت
  2. شلوار و شلوارک
  3. لباس زیر
  4. لباس راحتی و خواب
  5. سویشرت و هودی
  6. پلیور و ژاکت
  7. کاپشن
  8. لباس شنا
  9. لباس ست
  10. جوراب
  • دخترانه

  1. پیراهن، تونیک و سارافون
  2. تیشرت و تاپ
  3. بلوز (شومیز و تونیک)
  4. شلوار و شلوارک
  5. دامن
  6. لباس راحتی و خواب
  7. پلیور و ژاکت
  8. سویشرت و هودی
  9. کاپشن
  10. لباس زیر
  11. لباس شنا
  12. جوراب

یا حتی ممکن است بخواهید به صورت تخصصی در دسته های ذیل فعالیت نمایید:

  • تولید جوراب
  • تولید کت
  • تولید دستکش
  • تولید کلاه
  • تولید شلوار
  • تولید لباس زیر
  • تولید لباس بیمارستانی
  • تولید لباس ورزشی

قصد دارید برای کدام قشر جامعه لباس تولید کنید؟

چرا می بایست این سوال برای شما یک دغدغه باشد و به آن پاسخ دهید؟

جواب به این سوال پایه و اساس کارتان را مستحکم می کند، و شما قادر خواهید بود به سوال‌هایی همچون:

  • چه جنس پارچه ای بخرم؟
  • چه کیفیت پارچه‌ای تهیه کنم؟
  • چه خرج کاری و با چه کیفیتی استفاده کنم؟
  • برای مدل، برش و دوخت چه میزان وقت و هزینه صرف کنم؟

شما می بایست بدانید که مشتریتان کیست؟ از چه طبقه ای است؟ شغلش چیست؟ در سال چه میزان برای لباس هزینه می کند؟ قیمت برایش مهم است یا کیفیت؟

علاوه بر اینکه جواب دادن به این سوال اساسی (برای کدام قشر پوشاک تولید کنم؟) شما را در سوالهای فوق الذکر یاری می کند، در قیمت گذاری نیز به شما کمک خواهد کرد و شما خواهید توانست با دید بهتری بر روی اجناستان قیمت گذاری کنید.

بازاریابی

یکی از دغدغه های هر تولید کننده لباسی می بایست فروش باشد، پس از تولید می بایست محصولاتم را کجا بفروشم؟ صادر کنم و یا در بازار داخل بفروشم؟ اگر نتوانستم بفروشم چه می شود؟!

  • بازار داخلی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، تولید لباس در کشور کفاف مصرف دخل را نمی دهد، و متاسفانه این امر باعث قاچاق لباس به کشور شده است.

لطفا با دقت بخوانید؛ “تولید لباس در کشور کفاف مصرف داخل را نمی دهد“. غیر ممکن است تولید لباسی بر روی زمین بماند مگر اینکه روش بازاریابی را بلد نباشید.

از آنجا که رکن اساسی هر کسب و کاری فروش است، و با فروش ضعیف کسب و کار به مرور زمان به نابودی کشیده خواهد شد، وفا پوش این معضل را حل کرده است.

شما می توانید با عمده فروشی آنلاین وفا پوش همکاری نمایید و محصولات خود را به صورت عمده در این  سایت به فروش برسانید و دیگر دغدغه فروش را به صورت کامل از ذهنتان حذف کنید.

  • صادرات

حقیقت این است که در صورت تمایل به صادرات، می بایست از ابتدای مسیر برنامه ریزی دقیقی داشته باشید، می بایست بازارهای هدف، کیفیت کار مطلوب در آن بازار و مدلهای مورد نیاز را بدانید و بر آن اساس تولید کنید.

راه سختی را در پیش دارید. ما به شما پیشنهاد می کنیم پیش تولید نکنید و اجازه دهید طبق سفارش، تولید خود را پیش ببرید؛ قسمتی از مبلغ را قبل تولید، قسمتی را اواسط کار و ما بقی را هنگام تحویل کار دریافت کنید. همچنین فراموش نکنید از وکیل حقوقی حاذق بابت مشاوره و عقد قرارداد سفت و سخت و بدون نقص بهره ببرید.

برای تولید لباس چقدر پول لازم داریم؟

برای شروع به کار تولیدی پوشاک به چه میزان پول نیاز دارم؟

با پول خودم شروع کنم یا وام بگیرم؟

از دوست آشنا قرض کنم یا کسی را به عنوان شریک انتخاب کنم؟

جواب دادن به این سوالات کار راحتی نیست، هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه راجع به هر یک اطلاعاتی را خواهیم گفت و با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

اجازه دهید همینجا جدول مخارج را با شما به اشتراک بگذاریم:

مکان تولید

خانه – کارگاه – کارخانه؛ بستگی به انتخاب هر کدام و همچنین شهری که در آن مستقر هستید، هزینه ها متغیر است.

تجهیزات میز برش – قیچی برش – چرخ خیاطی – اتو؛ دست دوم می خرید یا نو؟ ایرانی یا خارجی؟ کدام برند؟ تمامی این عوامل روی هزینه تمام شده این قسمت تاثیر گذار است.
نیروی کار حقوق نیروی کار – بیمه نیروی کار ؛ نیرویتان تازه کار است یا متخصص؟ متاهل است یا مجرد؟ سرویس ایاب و ذهاب با شماست یا با نیروی کار؟
ثبت شرکت هزینه های ثبت شرکت؛ این قسمت را به شرکتهای حقوقی واگذار کنید و خودتان را درگیر جزئیات نکنید.
ثبت برند هزینه های ثبت برند؛ برندتان ایرانی است یا اجنبی؟ بار اول پذیرفته خواهد شد یا می بایست دوندگی کرد؟ نکته: در صورتی که نام برندتان اجنبی باشد نیاز به کارت بازرگانی دارید و هزینه‌هایتان بیشتر خواهد شد.
پارچه مستقیم وارد می کنید یا از تاجر می خرید؟ از تهران می خرید یا از لب مرز؟ چه کیفیتی؟ چه حجمی؟
خرج کار دقیقا همانند مورد فوق
نخ – سوزن و …. هزینه این موارد ناچیز است

تامین سرمایه

  • وام

همانطور که می دانید چند سالی است که نام‌ گذاری سال جدید به تولید گره خورده است و سیاستهای حمایت از تولید در کشور به گرفتن اعتبارات کمک کرده است.

  • ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به متقاضیان واجد شرایط که قصد راه انداختن کسب و کار خانگی را دارند تا سقف صد میلیون تومان وام خانگی می دهد8https://tejaratnews.com/شرایط-دریافت-وام-اشتغال.
  • به روستاییان نیز در پنج بانک، ملی، صادرات، رفاه، ملت و کشاورزی به صورت قرض الحسنه و با سود 4% وام خود اشتغالی اعطا می شود، مشروط بر اینکه از کمیته امداد در این زمینه کمکی دریافت نکرده باشند9https://tejaratnews.com/شرایط-دریافت-وام-اشتغال.
  • در زیر برخی از بانک هایی که وام خود اشتغالی می دهند را معرفی می کنیم10https://tejaratnews.com/شرایط-دریافت-وام-اشتغال
  1. پست بانک – با همکاری کمیته امداد به افراد واجد شرایط که قصد شروع کسب و کار را دارند با معرفی کمیته امداد و تا سقف پنجاه میلیون تومان وام اعطا می کند.
  2. بانک رفاه کارگران
  3. بانک سینا
  4. قرض الحسنه مهر ایران
  • سرمایه گذار

در صورتی که ایده ای دارید و گمان می کنید ایده تان خواهد گرفت، برایش بیزنس پلن دارید و کاربلد هستید و همچنین، تیم متخصص و خوبی دارید، می توانید ایده تان را به سرمایه گذار عرضه کنید.

سرمایه گذار با دریافت سهمی (مثلا 15%) در مقابل مبلغی معین (مثلا 100 میلیون تومان) با شما شراکت خواهد کرد.

لطفا قبل از گرفتن هر سرمایه ای مشاوره با اشخاص متخصص را فراموش نکنید.

  • مضاربه

مضاربه عقدی است بین دو نفر که یکی صاحب سرمایه و دیگری عامل تجارت برای سرمایه­ گذاری است؛ مبنی بر اینکه سود حاصل بین آنها، به نسبت مورد توافق، تقسیم شود11https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27843.

یکی از روشهای متداول بین کسانی که قصد راه اندازی کسب و کاری را دارند همین است، بهره بردن از سرمایه دوستان، آشنایان و فامیل.

  • ثروت شخصی

اگر ثروت شخصی دارید و می خواهید در زمینه تولید به کارش بگیرید، این بهترین گزینه است.

انتخاب مکان برای کارگاه لباس

برای شروع تولید نیاز به مکان هستید، این مکان می تواند در خانه شخصی خودتان باشد، یا کارگاه و یا کارخانه، داخل شهر باشد یا روستا و یا حتی خارج از کشور.

تولیدی لباس در خانه (منزل)

یکی از محاسن شروع کار در منزل این است که دغدغه اجاره را ندارید، بر حسب متراژ منزلتان (محیطی که قرار است در آن تولید کنید) تجهیزات تهیه می کنید و کار خود را پیش می برید.

کارخانه

برای افتتاح یک کارخانه لباس می بایست در شهرکهای صنعتی و اماکنی که شهرداری برای تولید اختصاص داده است اقدام کنید. اجاره کردن یک سوله راه بهتری است از ساخت آن. همچنین می بایست به فکر راه اندازی خط تولید پوشاک صنعتی باشید، مثلا از دستگاه تولید لباس اتوماتیک استفاده کنید.

کارگاه

معمولا متراژ کارگاه از 15 متر شروع می شود تا 300 متر، بستگی دارد چه تجهیزاتی را قرار است در آنجا مستقر کنید و چه تعداد نیروی کاری را.

نکته: شما به عنوان یک تولید کننده می توانید از ظرفیتها و امکانات اشخاص دیگر نیز بهره ببرید؛ مثلا اشخاصی هستند که به صورت تخصصی کار برش را انجام می دهند، شما می توانید برش را برون سپاری کنید، برخی دیگر نیز کار دوخت را انجام می دهند، شما می توانید دوخت لباس ها را به چنین اشخاصی واگذار کنید، و مجموعه‌ای دیگر کار اتو و بسته بندی را.

مزایا

  • دغدغه تجهیزات را نخواهید داشت
  • در صورتی که مکان تولیدتان کوچک است، نیاز نیست حرص فضا را بخورید

معایب

  • توانایی مدیریت 100% کارها را نخواهید داشت
  • هیچ شخصی به اندازه شما حرص کارتان را نخواهد خورد
  • هزینه بیشتر در غالب مواقع

انتخاب نام برند (نام تجاری brand name):

قبل از اینکه شروع به تولید کنید می بایست نام تجاری خودتان را انتخاب کرده باشید و بهتر آن است که آن را ثبت هم کرده باشید و یا حد اقل در مراحل ثبت باشد.

برای انتخاب نام برند به چه نکاتی توجه کنیم؟ این سوالی است که در مقاله انتخاب نام برند برای تولید لباس به آن خواهیم پرداخت.

جواز تاسیس کارگاه پوشاک

برای شروع به کار تولیدی لباس، می بایست جواز تاسیس داشته باشید، که به صورت مفصل در مقاله مربوطه به آن خواهیم پرداخت.

فراموش نکنید که حتی در صورت تولید خانگی نیز می بایست به دنبال مجوز باشید (کار از محکم کاری عیب نمی کند +).

جواز تاسیس برای دو شخص ذیل صادر می شود:

شخص حقیقی

(علی، امیر، میترا)

شخص حقوقی

(چند شخص که دور هم جمع شده اند و برای هدفی مشترک با هم شراکت کرده اند و اصطلاحا شخصیت حقوقی پیدا کرده اند)

پیش بینی حجم تولید

شما می بایست برای تک تک امور تولید برنامه ریزی و برنامه مالی داشته باشید، با چه میزان سرمایه می خواهید شروع کنید؟ چه میزانی را برای خرید پارچه و خرج کار و دستمزد اختصاص خواهید داد؟ برگشت سرمایه چه مدت زمان خواهد برد؟ در صورتی که جنسی را فروختید و پولش دیرتر از موعد به حسابتان واریز شد، برای خرید مواد اولیه چه خواهید کرد؟

زمانی که به سوال‌های فوق پاسخ دادید، می توانید حجم تولید روزانه، هفتگی، ماهانه، سه ماهه و سالانه خود را تخمین بزنید؛ زمانی هم که کار شما گسترده تر شد، حتی توانایی تخمین تولید برای چند سال آینده را خواهید داشت و جلوتر از زمان خود تولید خواهید کرد.

تهیه تجهیزات تولیدی لباس

دستگاه های مورد نیاز تولیدی لباس به شرح ذیل هستند:

  • میز برش
  • قیچی برش
  • چرخ خیاطی
  • اتو
  • و ….

در اینجا ممکن است یک سوال برای شما پیش آید:

خط تولید لباس چیست؟

به قرار گیری چرخهای خیاطی و ما بقی تجهیزات در یک مکان، با هدف تولید را خط تولید می گویند.

دو نوع خط تولید لباس داریم:

  1. سنتی
  2. صنعتی
  • سنتی: کارگاهی را تصور کنید که 15 کله چرخ دارد و به صورت سنتی اداره می شود، چنین کارگاهی نهایتا در روز 150 قطعه شومیز تولید می کند و توانایی بهبود تولید خود را نخواهد داشت.
  • صنعتی: خط تولیدی که به صورت صنعتی اداره می شود (با همان تعداد چرخ و نیروی کار) توانایی تولید حد اقل 2 برابری را خواهد داشت. نا گفته نماند که در تولید صنعتی تجهیزات مدرنتر و به روز‌تر خواهند بود.

استخدام نیروی کار

از مهمترین دغدغه‌های شما برای پیشبرد اهداف تولید می بایست استخدام باشد، نیروی کار عصب محرک تولیدی شماست.

یادتان باشد نیروی کار ماهر کم است و می بایست با زحمت آن را به دست آورید و برای بقای آن در سازمانتان برنامه مفصلی داشته باشید؛ پیشنهاد ما به شما کمک گرفتن از متخصص منابع انسانی (hr) است.

فرصتهای شغلی یک تولیدی پوشاک عبارت اند از:

  • طراح
  • الگو زن
  • برش کار
  • نمونه دوز
  • خیاط
  • وسط کار
  • مدیر کارگاه
  • حسابدار
    • حسابدار صنعتی

تامین پارچه

خرید پارچه از عمده فروشی پارچه کاری است زمان بر و نیاز به حوصله فراوان دارد. در صفحه مربوطه به صورت مفصل راجع به خرید عمده پارچه خواهیم پرداخت و تامین کنندگان را به شما معرفی خواهیم کرد.

تامین خرج کار

اگر بگوییم خرج کار از خرید پارچه سخت‌تر است گزاف نگفته ایم. واقعا سخت است و نیاز به دقت و سلیقه. راجع به خرج کار نیز توضیحات کافی، همراه با معرفی تامین کنندگان را خواهیم داد.

میزان سود

و در آخر می رسیم به بحث شیرین سود، سود دهی هر کسب و کاری به چند مولفه بر می گردد:

  1. تامین مواد اولیه با قیمت مناسب
  2. کنترل هزینه نیروی کار
  3. کنترل هزینه‌های جاری
  4. سود در فروش

اگر گمان می کنید که کارتان با هر هزینه‌ای تمام شود شما خواهید توانست محصولتان را بفروشید سخت در اشتباهید. سود اصلی شما در کنترل سه مورد اول است.

و در نهایت می توانید بین 20% الی 50% سود روی محصولات تولید شده‌تان بکشید. در قسمت انتخاب بازار هدف گفتیم که مشتریانتان را به صورت دقیق بشناسید، سودی که می توانید روی کالای لوکس بکشید، نمی توانید روی جنس ارزان قیمت بکشید. خیلی راحت است، یک مشتری حاضر است پول بیشتری به شما بدهد و دیگری پول کمتر.

سفارش تولید لباس

گاهی ممکن است شما نخواهید برند خودتان را داشته باشید و محصولی را به بازار عرضه کنید و صرفا بخواهید برای دیگران تولید کنید؛ در این زمینه هم می توانید در یک بخش و یا چند بخش تخصص پیدا کنید.

مثلا شما توانایی تخصص در هر یک از موارد ذیل را دارید

  1. برش
  2. دوخت
  3. گل دوزی
  4. اتو و بسته بندی

صنعت لباس بسیار بزرگ و دارای شاخه های متعدد و تو در تو است، عدم تسلط بر آن شما را به سمت سقوط، و در صورت تسلط، نو آوری و مداومت، شما را به قله خواهد رساند. امیدواریم در سلسله مقالات “تولید لباس” بتوانیم تمام ابهامات شما را راجع به این صنعت از بین ببریم و باعث روشنی مسیر برای شما باشیم.

منابع: گوگل fibre2fashion  databridgemarketresearch  ktvn  newyorkspaces  تجارت نیوز  khamenei

 

 

در صورت وجود هر گونه سوال و یا تجربه‌ای که سابقا داشته اید با ما و ما بقی دوستان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.